Pregled motošporta

Audi in rally

Ponovno rojstvo znamke Audi leta 1965 in združitev družb Auto Union in NSU leta 1969 sta motošportu dala povsem nov pomen. Leta 1973 so športnim voznikom ponudili izjemno konkurenčni Audi 80 GT.

Audi pa je s konkurenco pometel s konceptom stalnega štirikolesnega pogona.

Koncept quattro
Potem ko so inženirji dokončali obliko vozila in je to dobilo ime – quattro –, se je moralo čim prej dokazati še v motošportu. Vendar ne le zaradi apetita po športnih dosežkih, temveč tudi zato, ker v primeru, da bi se koncept quattro izkazal za resnično revolucionarnega in boljšega, za učinkovito uvedbo produkta na trg običajna strategija ne bi zadoščala. Tako je bilo treba hitro primerjati quattro s klasičnimi pogonskimi koncepti. Idealna priložnost za to pa je bilo svetovno prvenstvo v rallyju.

Nov športni oddelek
Za ustrezno pripravo Audija quattro na tekmovanje so leta 1978 ustanovili poseben športni oddelek. Že isto leto se je Audi 80 prvič preizkusil na nemškem prvenstvu v rallyju. Leto kasneje je Audi slavil prvo skupno zmago, in sicer na rallyju Trifels. Sočasno se je preizkusil tudi na mednarodnih prireditvah. Harald Demuth in testni voznik Freddy Kottulinsky sta z vozilom s pogonom na sprednji kolesi dosegla nekaj omembe vrednih uspehov.

Začetek novega obdobja
Prvo ekipo quattro sta sestavljala Finec Hannu Mikkola in Francozinja Michèle Mouton, ki sta v tej vlogi na resnično senzacionalen način debitirala na rallyju v Monte Carlu leta 1981. Šlo je za dogodek, ki se je zapisal v anale motošporta: po desetih kilometrih prve preizkušnje je Mikkola na zasneženi cesti prehitel Lancio Stratos, ki je startala minuto pred njim. Začelo se je novo obdobje.

Tehnična premoč
Audijevo vozilo za rally je bila dosledno izpopolnjena izvedba t. i. pra-quattra. 5-valjni turbo motor z gibno prostornino 2144 cm3 je razvil zavidljivo moč 340 KM (serijski model 200 KM). Vozilo za rally v Monte Carlu leta 1981 je na suhi podlagi za pospešek od 0 do 100 km potrebovalo 5,9 sekunde. Še pomembnejši je podatek, da je s pnevmatikami M + S z dovoljenimi ježevkami na svežem snegu za enak pospešek potrebovalo le 8,3 sekunde.

Michèle Mouton: prva ženska na zmagovalnem odru

Jeseni leta 1981 se je zgodilo nekaj neverjetnega. V San Remu je Michèle Mouton kot prva ženska v zgodovini motošporta zmagala na svetovnem prvenstvu v rallyju. Dogodek je v ljudeh vzbudil mešane občutke. Zadnji »pravi moški« so se tolažili, da je ženska lahko zmagala le po zaslugi pogona quattro, na vse ostale pa je ta »dokaz emancipacije« naredil velik vtis.

Desetletje rallyjev

80. leta veljajo za desetletje rallyjev. Še nikoli prej in nikoli potem rally ni predstavljal tako učinkovitega načina za dokazovanje tehničnega napredka. Ni šlo samo za to, da so avtomobilski proizvajalci uresničili svoje ideje, temveč tudi za to, da so jih pokazali javnosti. Audi je bil s tehničnega vidika vsaj dve leti pred ostalimi in v sezoni 1982 so vsi tekmeci vozili še običajne dvokolesno gnane modele. Audi je osvojil svetovno prvenstvo, Michèle Mouton pa se je v zadnjem krogu izmaknil naslov svetovne prvakinje. Od leta 1983 so tehnično napredna vozila tekmovala samo še v eni kategoriji, t. i. skupini B, ki je dopuščala veliko mero tehnične svobode. Vse se je osredotočilo le na eno: boj med izumitelji osebnega vozila s stalnim štirikolesnim pogonom in tistimi, ki so ta koncept skušali posnemati.

Sodelovanje z Walterjem Röhrlom
V sezoni svetovnega prvenstva v rallyju 1984 sta moči končno združili dve bavarski zvezdi – Audi in Walter Röhrl. Ekipo so dopolnili še Mikkola, Moutonova in Šved Blomqvist. S svojim neposrednim in intuitivnim načinom je s pomočjo medijev Röhrl rally dvignil na novo raven. Nastopal pa ni kot popularna ikona, temveč kot goreč posrednik med športom in javnostjo. Röhrl je znal izraziti strast, ki je bila edina možna razlaga za njegov način vožnje, ki je bil pogosto na meji zmožnega.

Koncept quattro postavi nova merila
Koncept pogona quattro se je do sedaj že dodobra uveljavil, posnemali pa so ga po vsem svetu. Vsi ti posnemovalci so si prizadevali, da bi ş svojimi novimi konstrukcijami naredili še korak dlje. To je bilo mogoče le tako, da so najprej naredili čisto pravi dirkalnik, ki so mu nadeli skoraj serijsko karoserijo. To so dovoljevala tudi pravila v skupini B. Audi je svoje udejstvovanje na rallyjih želel nadaljevati le pod pogojem, da ohrani temeljne značilnosti serijskih modelov.

»Kratki« quattro na mednarodnem avtomobilskem salonu
Na mednarodnem avtomobilskem salonu v Frankfurtu leta 1983 je Audi predstavil Sport quattro, ki je bil za 24 cm krajši od t. i. pra-quattra. S 306 KM je bilo to do takrat najmočnejše vozilo, ki ga je kako nemško podjetje izdelalo za cestni promet. V izvedbi za rally je ta motor s 4-ventilsko tehniko razvil 450 KM in se je lahko brez težav kosal z novimi dirkalniki. Vrhunec tega izjemnega obdobja rallyja ostaja zmaga tandema Walter Röhrl/Christian Geistdörfer na rallyju v San Remu leta 1985.

Vedno večje težave z obiskovalci dirk
Rally je dosegel takšen vrhunec, da je varnost postajala vedno večji problem, predvsem varnost gledalcev. Tudi če se je več sto tisoč gledalcev razporedilo ob več deset kilometrih proge, je bila to še vedno velika množica ljudi. Če je bilo na finskem rallyju 1000 jezer ali na britanskem rallyju RAC še mogoče upati na disciplino, je bilo to na rallyjih v sredozemskih državah veliko težje.

Umik iz rallyja
Audijeva ekipa sicer ni bila udeležena v hudi nesreči na portugalskem rallyju leta 1986, a so člani te ekipe kot prvi med profesionalnimi vozniki prevzeli moralno odgovornost in odstopili od tekmovanja. V Ingolstadtu so njihovo odločitev podprli in Audi se je nemudoma umaknil iz rallyja.

Bilanca uspehov
S tem se je končalo prvih šest let obdobja quattro. Michèle Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist in Walter Röhrl so osvojili 23 dirk za svetovno prvenstvo in v Ingolstadt prinesli štiri naslove svetovnega prvaka. To obdobje je eno redkih, v katerem se je resnični tehnični napredek javnosti predstavljal s pomočjo motošporta: quattro je postal sinonim za zmagoslavje inovativne ideje.

Vier Ringe (štirje krogi) – knjiga

»Vier Ringe« (štirje krogi) – zgodovina znamke Audi v obliki knjige in e-publikacije.