Za pravilno delovanje in preprostejšo uporabo te strani uporabljamo piškotke.
Sprejmi in nadaljuj

Študija Audi PB18 e-tron – svetovna premiera v Pebble Beachu

03.09.2018

 

  • Visokozmogljiv športni avtomobil na električni pogon

  • Oblikovalska študija in tehnološko konceptno vozilo

  • Kot monoposto na dirkalno stezo

Audi je prvič predstavil oblikovalsko študijo na dogodku »Pebble Beach Automotive Week« v Montereyu konec avgusta letos. Izključno električno gnani Audi PB18 e-tron se predstavlja kot radikalna vizija visokozmogljivega športnega avtomobila prihodnosti. Širok in nizek, očitno oblikovan po navdihu vetrnega kanala in dirkalne steze, že samo s svojo prezenco jasno izžareva, da je zasnovan za mejno področje. Njegova zasnova in vznemirljive linije so nastale v novem Audijevem oblikovalskem studiu v Malibuju (Kalifornija) - tam znamka oblikovanje vozil dosledno pelje v smeri prihod­nosti. Tehnični zasnovi PB18 e-trona se pozna dolgoletna izkušenost na področju športnega avtomobilizma, saj je Audi nenazadnje serijski zmagovalec LeMansa. Izvedba pa je plod strokovnega znanja hčerinske družbe za visokozmogljivostna vozila Audi Sport GmbH. Kratica v imenu - PB18 e-tron - se navezuje na kraj premierne predstavitve (Pebble Beach) in tudi na skupne tehnološke gene, ki si jih PB18 e-tron deli z uspešnimi dirkalniki kategorije LMP1, vozili Audi R18 e-tron.

Dosleden, natančno usmerjen koncept uporabe

Audi PB18 e-tron že na prvi pogled odraža sorodstvo s še enim spektakularnim konceptnim avtomobilom znamke, modelom Audi Aicon. To ne velja le za značilne oblikovalske elemente, kot so v zgornjem delu navznoter nagnjena stranska stekla in močno izstopajoča kolesna ohišja. Študijama iz leta 2017 in leta 2018 je skupen tudi električni pogon s trdno baterijo kot zbiral­nikom energije.

Tisto, zaradi česa sta vozili drugo drugemu hkrati tudi protipol, sta njuna ostro začrtana koncepta uporabe. Medtem ko je bil Aicon zasnovan kot popolnoma avtomatizirano luksuzno vozilo za dolge relacije - kot nekakšno poslovno reaktivno letalo za prevoz po cesti, so razvojni inženirji PB18 e-tron zasnovali kot radikalen stroj na štirih kolesih, namenjen za dirkalno stezo in cesto. Na seznamu želenih lastnosti sta bili pri njem na prvem mestu zapisani dinamika in emocionalnost. Pričakovane vrednosti za pogon, prečne pospeške in popolno ergonomijo določajo vsako njegovo podrobnost. Atribut 'prilagojenost vozniku' je pri tej študiji dobil nove razsežnosti.

Audijevo interno delovno ime za ta projekt študije je bilo Level Zero - z njim so želeli izrecno poudariti, da se vozilo razlikuje od avtonomnih stopenj Level 3, 4 in 5, ki so pri Audiju pravkar v ospredju. Pri Audiju PB18 e-tron krmili voznik sam; samo on dodaja plin in pritiska zavorni pedal. V avtu torej ni nobenih kompleksnih sistemov za avtonomno vožnjo in nobene komfortne opreme, ki bi povečevala maso vozila. Pač pa sta voznikov sedež in armaturna plošča integrirana v notranji, stransko pomični školjki monocoque. Za solo vožnjo jo je kot pri monopostu mogoče postaviti na sredino notranjosti - popolna namestitev za dirkalno stezo. To omogoča nena­zadnje tudi električna "by wire" zasnova volana in pedalov; mehanska povezava upravljalnih elementov ni več potrebna.

Gael Buzyn je vodja Audijevega oblikovalskega studia v Malibuju, kjer se je rodil Audi PB18. Buzyn opisuje najpomembnejšo postavko na seznamu želenih lastnosti: "Želimo, da voznik doživi občutek, kakršnega lahko sicer doživi samo v dirkalniku, kot je Audi R18. Zato smo notranjost zasnovali okrog idealnega voznikovega prostora v sredini. Pa vendar je bil naš cilj, da bi bil PB18 e-tron tudi nadvse funkcionalen za vsakodnevno rabo - ne le za voznika, temveč tudi za more­bitnega sovoznika."

Če je voznikov monocoque nameščen v stranskem položaju, je namreč na voljo prostor za še enega potnika; pri taki namestitvi je mogoče PB18 e-tron uporabljati na vsakdanji način kot običajno cestno vozilo. V tem primeru je na drugi strani dostopen dodaten sedež, ki je plosko vgrajen v dnu in opremljen s tritočkovnim varnostnim pasom. Udobno dostopni zunanji položaj monocoquea, ki ga je pri odprtih vratih mogoče pomakniti vse do praga, bo tudi vozniku koristil za lažje vstopanje in izstopanje.

Navdih iz avtomotošporta

Notranje dimenzije Audija PB18 e-tron se zgledujejo po klasični arhitekturi športnega avto­mobila s sredinsko vgrajenim motorjem in daleč spredaj umeščeno kabino. Težišče vozila je - v dobro vozne dinamike - za sedeži in pred sprednjo premo. Pri tem ne gre za enoto motorja in menjalnika, kot pri avtomobilu s klasičnim pogonom, temveč za baterijski sklop.

Karoserija Audija PB18 e-tron je izdelana iz aluminija, karbona in kompozitov iz več materialov in je zaslužna za nizko osnovno maso. Nenazadnje tudi zaradi inovativne in sorazmerno lahke trdne baterije skupna masa vozila verjetno ne bo presegala 1.550 kilogramov.

PB18 e-tron je dolg 4,53 metra, širok 2 metra in visok le 1,15 metra. Že po svojih dimenzijah je torej klasičen športni avto. Medosna razdalja meri 2,70 metra, previsa imata kompaktno zasno­vo. Pri pogledu od strani pozornost vzbudi daleč nazaj potegnjena, mehko padajoča strešna linija z masivnim C-stebričkom. Skupaj z velikim, skoraj navpičnim zadnjim steklom ta oblika spominja na koncept Shooting Brake, sintezo kupeja in karavana. Rezultat ni le nezamenljiva silhueta, tem­­več tudi občutno prostornejši prtljažnik s prostornino kar 470 litrov - pri športnih avto­mobilih je kaj takega redkost. Ekskluzivni in prtljažnemu prostoru posebej prilagojeni komplet kovčkov pripomore h kar najboljšemu izkoristku prtljažnika. Čeprav prtljaga pri tem avtu pogosto vključuje le čelado in dirkalni kombinezon.

Po vsej širini zadka se razteza nizek rdeč pas luči in poudarja vodoravno usmerjenost avtomobil­skega trupa. Na širokih ramenih kolesnih ohišij stoji kabina, ki je od zadaj videti skoraj drobna. Odprtina za odvod zraka na zadnjem difuzorju je potegnjena navzgor - tudi ta element je funk­cionalno prevzet iz avtomotošporta. Difuzor je mogoče mehansko pomakniti navzdol, da se poveča pritisni tlak. Običajno integrirani zadnji usmernik zraka je z istim namenom mogoče pomakniti nazaj.

Iz vseh zornih kotov pogled pritegnejo močno razširjena kolesna ohišja, ki ležijo nasproti osrednje kabine. Poudarjajo izjemno široki kolotek PB18 e-trona ter tako ponazarjajo prečno­dinamični potencial vozila in obvezni pogon quattro. Velika, 22-palčna platišča s po osmimi asimetrično oblikovanimi kraki spominjajo na odprtine turbine - skupaj z odprtinami za dovod in odvod zraka na kolesnih ohišjih med vrtenjem koles skrbijo za odlično dovajanje zraka do velikih karbonskih zavornih kolutov.

Na sprednjem delu prevladuje znamenita šestkotna mreža hladilnika, ki je poudarjeno široka in vodoravno začrtana. V značilnem slogu Audijevih športnih avtomobilov je logotip znamke nameščen zgoraj, na zaključku sprednjega pokrova. Veliki odprtini za dovod zraka levo in desno od mreže hladilnika dovajata potrebni hladilni zrak do zavor in sprednjega elektromotorja. Obraz PB18 e-trona zaokrožajo široke, ploske enote luči z integrirano digitalno matrično tehnologijo skupaj z laserskimi dolgimi lučmi.

Posebno laserske dolge luči z velikanskim dometom kažejo na prenos znanja iz avtomotošporta: ta tehnologija je bila premierno predstavljena v dirkalniku R18 za Le Mans, kjer pri hitrostih nad 300 km/h maksimalna svetilnost tudi ponoči pomeni nepogrešljiv dejavnik večje varnosti.

Nove poti so Audijevi oblikovalci ubrali pri aerodinamičnem pokrovu motornega prostora. Daleč navzdol potegnjeni pokrov kot kakšen most, ki poteka prečno na sprednji del, povezuje poudarjeno izoblikovana blatnika in obenem deluje kot usmernik zraka. Takšen dizajn nam je dobro znan od prototipov dirkalnikov.

Hkrati ta zasnova prinaša prav posebno vizualno rešitev za voznika, pa ne le na dirkalni stezi. Z nizkega sedežnega položaja namreč skozi veliko vetrobransko steklo vidi natanko v odprtino aerodinamičnega pokrova motornega prostora in na cesto, s tem pa dobi odličen pregled nad potekom in prelomom ovinka. V voznikovem vidnem polju je nameščen tudi prosojen OLED-zaslon: na njem je mogoče - s podatki, ki jih natančno upravljata navigacija in avtomobilska elektronika - predvideti idealno linijo naslednjega ovinka. V običajnem cestnem prometu je to, podobno kot projicirni zaslon, odlično orodje za prikazovanje smernih puščic in drugih simbolov navigacijskega sistema v voznikovem vidnem polju.

Velika armaturna plošča je zasnovana kot enota, ki jo je mogoče poljubno programirati in ki skladno z načrtovano uporabo omogoča preklapljanje med različnimi prikazi za dirkalno stezo ali cestno vožnjo.

Emocije brez emisij: trije elektromotorji in pogon quattro

Študija uporablja tri močne elektromotorje - enega spredaj, dva zadaj. Slednja sta nameščena sredinsko med premniki in prek polgredi neposredno ženeta vsak po eno kolo. Do 150 kW moči prenašata na sprednjo premo in 350 kW na zadnjo premo - seveda je Audi PB18 e-tron pravi quattro. Največja skupna moč znaša 500 kW, s funkcijo 'boost' pa lahko voznik za kratek čas doseže celo do 570 kW. Skupni navor do 830 Nm omogoča pospešek od 0 do 100 km/h v le dobrih dveh sekundah - ta podatek se komaj kaj razlikuje od pospeška aktualnega prototipa LMP1.

Voznik lahko najvišjo hitrost v običajnem cestnem prometu omeji v prid večjega dosega. Na dirkalni stezi je to omejitev mogoče preprosto deaktivirati in jo prilagoditi lokalnim okoliščinam.

Poleg velike zmogljivosti je veliko pozornosti namenjene čim večji učinkovitosti. Audi PB18 e‑tron med vožnjo energijo v veliki meri regenerira: do srednjih zavornih pojemkov zavira samo z elektromotorji, šele pri močnem zaviranju se vključi še hidravlični sistem.

Pri športni vožnji ima koncept ločenih elektromotorjev na zadnji premi velike prednosti. Sistem za nadzor navora (Torque Control Manager), ki sodeluje s funkcijo elektronskega nadzora stabilnosti (ESC), navor glede na potrebe aktivno porazdeljuje na kolesa sprednje in zadnje preme. To krmiljenje navora skrbi za maksimalno dinamiko in stabilnost. Zaradi odzivanja elektromotorjev, ki je skoraj brez zakasnitve, uravnavanje poteka izredno hitro. Naj gre za prečno ali vzdolžno dinamiko - pogonski koncept Audija PB18 e-tron se popolnoma prilagodi kakršni koli situaciji.

Tekočinsko hlajena trdna baterija ima energijsko vrednost 95 kWh. Kompletno napolnjena poskrbi za več kot 500 kilometrov dosega po kriterijih WLTP. Audi PB18 e-tron je pri tem že prilagojen za polnjenje z napetostjo 800 voltov. Tako je mogoče baterijo popolnoma napolniti v okoli 15 minutah.

Poleg tega je mogoče Audi PB18 e-tron s tehnologijo Audijevega brezžičnega polnjenja (Audi Wireless Charging) napolniti tudi brezžično z uporabo indukcije. V ta namen na parkirni prostor namestimo polnilno ploščo z integrirano tuljavo in jo priključimo v električno omrežje. Magnetno polje prek zračne reže inducira izmenično napetost v sekundarni tuljavi, ki je vgrajena v dnu avtomobila.

Visoka tehnologija iz dirkalne kategorije LMP1: podvozje

V vozilu so spredaj in zadaj posamične obese koles na spodnjih in zgornjih prečnih vodilih, iz avtomotošporta znani t. i. sistem Pushrod na sprednji premi in sistem Pullrod na zadnji premi - oboje s prilagodljivimi blažilniki magnetic ride. Pri osnovni arhitekturi je za zgled služilo podvozje dirkalnika za Le Mans, modela R18 e-tron quattro.

Kolesa imajo premer 22 palcev in so spredaj opremljena s pnevmatikami velikosti 275/35 in zadaj 315/30. Veliki karbonski zavorni koluti s premerom 19 palcev sodelujejo z električno zavoro ter Audiju PB18 e-tron omogočajo varno in tudi med vožnjo po trdi dirkalni stezi vzdržljivo zaviranje.

 

Na poti do serijske proizvodnje - električna mobilnost pri Audiju

Audi že od poznih osemdesetih let razvija vozila z izključno električnim ali hibridnim pogonom. Prvi avto serijske izdelave s kombinacijo motorja z notranjim zgorevanjem in elektromotorja je bil Audi duo v karoseriji Audija A4 Avant leta 1997. Tehnološki mejnik za električna vozila je bil R8 e-tron, predstavljen leta 2009 na avtomobilskem salonu IAA; leta 2012 je bil z rekordnim krogom najhitrejši električni avto na Severni zanki na Nürburgringu.

Od leta 2014 je z modelom A3 e-tron z močjo 150 kW (204 KM) v ponudbi Audijev prvi priključni hibrid - njegove baterije se polnijo z rekuperacijo in s kablom ter pri izključno električnem pogonu omogočajo doseg do 50 kilometrov po kriterijih NEVC. Leta 2016 je premiero doživel Q7 e-tron: poganja ga kombinacija motorja 3.0 TDI in elektromotorja s skupno močjo 275 kW (373 KM) ter navorom 700 Nm. Od 0 do 100 km/h pospeši v 6,2 sekunde in je hkrati izredno učinkovit. Izključno na električni pogon ima doseg do 56 kilometrov, pri čemer ne proizvaja lokalnih emisij. To je prvi priključni hibrid na svetu, ki ima dizelski motor V6 in pogon quattro.

Prav tako leta 2015 je Audi na avtosalonu IAA konceptno vozilo e-tron quattro concept predstavil kot znanilca svojega prvega izključno električnega serijskega avtomobila. Kot SUV s povsem novo oblikovno zasnovo se ta model ponaša z dosegom več kot 400 kilometrov (po WLTP), pri čemer ponuja prostornost in udobje, ki sta značilna za Audijeve avtomobile višjega razreda. Septembra 2018 bo premierno predstavljena serijska različica tega naprednega električnega SUV-ja z imenom Audi e-tron.

 

Potovanje, krožna dirkalna steza ali avtonomni mestni avtomobil - nova ponudba mobilnosti

Od leta 2017 pri Audiju hkrati nastaja tudi nova družina vizionarskih avtomobilov, ki razkriva, kaj nas čaka v prihodnjem desetletju: električno gnana in točno za določen namen predvidena vozila. Aktualna vozila na trgu so vselej zasnovana kot vsestranska sinteza med povsem nasprotujočimi si zahtevanimi profili - to v praksi neredko pomeni kompromise. Aktualna konceptna vozila pa bodo zavzela nov, sistematičen položaj na vse bolj razvejanem tržišču. Luksuzno vozilo za dolge relacije Audi Aicon je premierno nastopil na avtosalonu IAA leta 2017; PB18 e-tron je zdaj nov zgled. Nadaljnja konceptna vozila, npr. za mestno vožnjo, so že v nastajanju in bodo javnosti predstavljena v naslednjih mesecih.

Vsa ta vozila bodo lahko v prihodnosti kot del prestižnega voznega parka za souporabo z visoko­individualiziranimi modeli še jasneje začrtala profil znamke Audi - kot po meri prilagojena vozila za najzahtevnejše stranke, ki bodo med seboj povezovala mobilnost, emocije in doživetja v vseh življenjskih situacijah. Stranke bodo lahko izbirale, ali želijo izbrano vozilo uporabljati le začasno in ga po potrebi zamenjati z drugim - ali pa ga bodo, kot je v navadi že danes, raje obdržale za vedno.

Za pravilno delovanje in preprostejšo uporabo te strani uporabljamo piškotke.
Sprejmi in nadaljuj